Over mij

Mijn foto
Heers, Limburg, Belgium
Ik ben Saskia en werk in het bijzonder onderwijs als begeleidster. Ik zou graag mijn beroep uitbreiden door zelf in de klas te gaan staan. Bij deze ben ik dan ook aan de studie "Bachelor in het kleuteronderwijs" begonnen. Ik ben een sociaal iemand die geniet van het leven, iemand die graag alles uit het leven haalt. Ik woon samen met mijn vriend Ronny en we hebben samen een dochtertje van 5 jaar, genaamd "Liana".

vrijdag 3 februari 2012

HJK,

HJK= De wereld van het jonge kind
www.hjk-online.nl

HJK is een schoolmagazine waar u zich kan op abonneren. Hier vindt u interessante artikels terug over problemen in de klas. In het nummer van maart 2011 staat een artikel over "Taalstimulatie". Wanneer heeft een kind taalproblemen? Komt dit door zijn gehoor of is er geen directe rede voor... In dit nummer wordt uitgelegd hoe de kleuterjuf  het best kan reageren door de ouders in te lichten en het CLB. Zo kan men de oorzaak zoeken en het probleem oplossen door taalstimulatie, medische ingreep (buisjes plaatsen, amandelen verwijderen), een combinatie van de beide of ontwikkelingsstimulatie. Wanneer het kind een taalprobleem heeft zonder onderliggende oorzaak is het vooral belangrijk dat we het kind zelfvertrouwen leren ontwikkelen. Ik ga de tabel "Gereviseerde minimum spreeknormen" bijvoegen, zodat u ongeveer een idee heeft van wat een kind van een bepaalde leeftijd van taal moet kunnen. Zo heeft u een beter beeld wanneer u twijfelt over een eventueel taalprobleem met een kind in u klas.


Tabel: Minimum Spreeknormen

Leeftijd
Gereviseerde Minimum Spreeknormen
12-18 maanden
Begrijpt opdrachtjes met twee woorden . Kan één of meer lichaamsdelen aanwijzen. Veel en gevarieerd brabbelen met af en toe een herkenbaar woord.
18-24 maanden
5 tot 10 woordjes
2 tot 2,5 jaar
Begrijpt zinnetjes met 3 woorden. Tweewoorduitingen; woordopbouw nog onvolledig
2,5 tot 3 jaar
Driewoorduitingen; woordopbouw nog onvolledig
3 tot 3,5 jaar
Drie tot vijfwoorduitingen, ongeveer de helft is verstaanbaar
3,5 tot 4 jaar
Vertelt spontaan wel eens een verhaaltje (50 tot 75 % verstaanbaar)
4 tot 5,5 jaar
Kan een verhaaltje navertellen aan de hand van plaatjes. Enkelvoudige zinnen; problemen met meervoudsvormen en vervoegingen, 75 tot 90 % verstaanbaar
5 tot 6 jaar
Goed gevormde, ook samengestelde zinnen. Goed verstaanbaar, concreet taalgebruik

Geen opmerkingen:

Een reactie posten