HJK= De wereld van het jonge kind
www.hjk-online.nl
HJK is een schoolmagazine waar u zich kan op abonneren. Hier vindt u interessante artikels terug over problemen in de klas. In het nummer van maart 2011 staat een artikel over "Taalstimulatie". Wanneer heeft een kind taalproblemen? Komt dit door zijn gehoor of is er geen directe rede voor... In dit nummer wordt uitgelegd hoe de kleuterjuf het best kan reageren door de ouders in te lichten en het CLB. Zo kan men de oorzaak zoeken en het probleem oplossen door taalstimulatie, medische ingreep (buisjes plaatsen, amandelen verwijderen), een combinatie van de beide of ontwikkelingsstimulatie. Wanneer het kind een taalprobleem heeft zonder onderliggende oorzaak is het vooral belangrijk dat we het kind zelfvertrouwen leren ontwikkelen. Ik ga de tabel "Gereviseerde minimum spreeknormen" bijvoegen, zodat u ongeveer een idee heeft van wat een kind van een bepaalde leeftijd van taal moet kunnen. Zo heeft u een beter beeld wanneer u twijfelt over een eventueel taalprobleem met een kind in u klas.
Tabel: Minimum Spreeknormen
Leeftijd | Gereviseerde Minimum Spreeknormen |
12-18 maanden | Begrijpt opdrachtjes met twee woorden . Kan één of meer lichaamsdelen aanwijzen. Veel en gevarieerd brabbelen met af en toe een herkenbaar woord. |
18-24 maanden | 5 tot 10 woordjes |
2 tot 2,5 jaar | Begrijpt zinnetjes met 3 woorden. Tweewoorduitingen; woordopbouw nog onvolledig |
2,5 tot 3 jaar | Driewoorduitingen; woordopbouw nog onvolledig |
3 tot 3,5 jaar | Drie tot vijfwoorduitingen, ongeveer de helft is verstaanbaar |
3,5 tot 4 jaar | Vertelt spontaan wel eens een verhaaltje (50 tot 75 % verstaanbaar) |
4 tot 5,5 jaar | Kan een verhaaltje navertellen aan de hand van plaatjes. Enkelvoudige zinnen; problemen met meervoudsvormen en vervoegingen, 75 tot 90 % verstaanbaar |
5 tot 6 jaar | Goed gevormde, ook samengestelde zinnen. Goed verstaanbaar, concreet taalgebruik |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten